Naše děti‎ > ‎Zuzanka‎ > ‎

Praktický život


HAMA korálky a pinzeta

přidáno: 20. 10. 2014 12:14, autor: Jana Krejsova

Věk: 3 roky

Holkám jsem pořídila další šablony na skládání hama korálků. Jak jsme zjistila, tak ty slouží ke všemu možnému. Dnes posloužily ke třídění barev a špetkovitému úchopu při držení pinzety (i když na fotce je úchop jiný :o). Krom toho se korálky dají vyžehlit a to je další aktivita. Tak jen do toho :o)

  

Strouhání a mazání chleba

přidáno: 11. 7. 2014 14:51, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 11. 7. 2014 14:53 ]

Věk: 2 roky 9 měsíců

Strouhání rozhodně patří k oblíbeným činnostem. Koupila jsem mini struhadlo a ke strouhání nabídla oblíbený parmazán. Takže co si Zuzka nastrouhala, to si taky hned snědla. Na špagety toho moc nezbylo :o).


Zuzka si také chce občas namazat chleba. Pomazánkové máslo a dětský příborový nůž postačí. A takový chleba chutná nejvíc.



Krájení

přidáno: 27. 2. 2014 11:45, autor: Jana Krejsova

Věk: 2,5 roku

Eliška pracovala s párátky a tak mě napadlo, že by si Zuzka mohla dát svačinku a napichovat si jablko na párátka...tedy je zapotřebí je rozkrájet. No, zvládla to sama. Jen ta slupka nešla pořádně přeříznout, a tak to už oddělovala ručně. Dala jsem jí k tomu vroubkovaný nůž s kulatým koncem, možná by stačil i normální příborový. Na banán určitě.
 
    

Stříhání

přidáno: 24. 2. 2014 14:01, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 27. 2. 2014 11:37 ]

Věk: 2,5 roku

Stříhání Zuzku přitahuje už déle. Stále se snaží roztřihnout papír, ale znáte to...papír je dost široký. Pak jsem potkala myšlenku a Zuzka začala stříha a byla tím nadšená, protože byla úspěšná. Prostě jsem nastříhala barevné papíry na proužky. Proužky byly tak široké, aby se daly přestřihnout jedním šmiknutím. A byla radost veliká. Aby nebyly pak kousky papíru všude, stříhá se do misky.
 
  

Prostírání na stůl

přidáno: 11. 2. 2014 11:51, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 11. 2. 2014 11:59 ]

Věk: 2,5 roku

Už je to dlouho co máme tohle prostírání doma, vytvořila jsem to pro Elišku. Jsou to obtažené příbory a talíř na čtvrtce. Pro delší trvanlivost zalaminované.


Dnes (k mému překvapení) si ho Zuza vzala a prostřela si na něj. 
    
 

Nakrájela si knedlíky a pak ho opět odložila.


Ale to nekončilo. Po jídle si ho opět vzala, a tentokrát si vše prostřela na koberci v obýváku. Zjistila ale, že kolečko pro talíř je moc malé...talíř ho celé zakryl, a tak si běžela do své kuchyňky pro menší. Mou pomoc vůbec nepotřebovala, protože vše má po ruce, na vše dosáhne. 

     

 A teď si můžu hrát na to že jím...jako :o)


Oblékání bundy - kouzlo

přidáno: 11. 2. 2014 11:10, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 11. 2. 2014 11:26 ]

Věk: 2,5 roku

Zuzka se tento týden naučila oblékat si bundu. Oblékání běžným způsobem vyžaduje hodně úsilí a koordinace, ale "kouzlo" (tak jsem to nazvala já) dětem usnadní oblékání bund, mikin na zip a podobných oděvů. 

Zuzku jsem nejdřív zkusila vyfotit, ale byla opravdu rychlá. Tak jsem jí natočila.


Určitě jste si všimli, jak je nadšená a musím říct, že to ukazovala babičkám a všem, kdo měl zájem se koukat.

V případě, že vám video nejde přehrát, nebude vidět obraz, snižte si kvalitu přehrávání. (Ozubené kolečko a dát menší číslo :o))


 Bunda musí být otočená kapucí k dítěti.
 Dítě vsune obě ruce do rukávů.
 Zvedne ručky a přehodí bundu přes hlavu.

Čištění zrcadla

přidáno: 5. 2. 2014 12:06, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 26. 2. 2014 14:16 ]

Věk: před 2. rokem, pomůcka je nafocená, když Zuzce byly 2 roky a 5 měsíců

Zuzka se o tuto aktivitu zajímá už delší dobu. Když byla ale menší, dalo jí velkou práci stisknout rozprašovač. Ale bylo to pro ní velké lákadlo, a tak nejdříve Zuzka stírala pouze tekoucí vodu. Aby na to dobře dosáhla a nemusela nikde stát na stupátku, pracovala u balkonových dveří. A abych zamezila příliš mokré podlaze, dávala jsem pod ně utěrku nebo ručník. Přeci jen vyměnit plovoucí podlahu je trošku nákladné :o)

Nyní už to zvládne a taky si užívá pohled do zrcadla. 


          

A tady Zuzce došla voda. Takže odšroubování, naplnění a přišroubování. A pak se pokračuje dál.

Navlékání korálků s velkou jehlou

přidáno: 19. 1. 2014 13:06, autor: Jana Krejsova

Věk: 2 roky 4 měsíce

Pro školku vyrábím navlékání korálků jako kalendář. Ani jsem nevěřila, jak tato aktivita přitáhne Zuzku i Elišku. Na navlékání jsem uháčkovala barevné provázky, navlíkla provázek na obrovskou jehlu a už to šlo. Zuzce jsem ukázala, že jehla píchá a že to bolí. Brzy to vyzkoušela sama a světe div se, i když se píchla celkem dost, neodradilo jí to a navlékala dál. Také jsem musela stanovit pravidla...s jehlou se sedí, žádné chození!
Jehlu jsem pořídila v galanterii. Velká se drží o moc lépe, přeci jen jejich jemná motorika se stále vyvíjí. Úchop jehly třemi prsty - nácvik na držení tužky.

Co ale Zuzka požadovala, aby vždy navlékala jinou barvu korálků. Stejná navlečená a opět sundaná šňůrka jí nebavila. 

   

Přendavání

přidáno: 19. 1. 2014 12:58, autor: Jana Krejsova

Věk: 2 roky 4 měsíce

U kávového mlýnku jsem zjistila, že Zuzka potřebuje přendavat. Dala jsem jí proto k dispozici malou zelenou čočku, misku a skleničku. Zjistila jsem, že bude potřebovat něco sypkého, jako mouku, protože namísto přendavání začalo přehrabování :o)


Kobereček

přidáno: 19. 1. 2014 12:55, autor: Jana Krejsova

Kobereček je v Montessori pedagogice velice známá a používaná pomůcka. Je to vlastně vyhražení prostoru, na kterém se vykonává vybraná činnost a ostatní informuje o tom, že "toto je moje, zde pracuji". Kobereček by měl být také označen cedulkou. 
U nás doma máme koberečky dva, holky mají svou cedulku. Poslední dobou koberečky moc nepoužíváme, ale cedulky jsou v pohybu pořád. Zuzka má svoje období "moje", a tak i Eliška se snaží hájit svá vlastnická práva. 
Každopádně, rozmotat a zamotat kobereček patří k zábavám, které zatím Zuzku neomrzely. Největší boom s koberečkem ale byl, pokud si dobře pamatuji, okolo roku a půl, kdy rozmotávala a zamotávala kobereček neustále dokola. Od jedné paní učitelky máme také písničku, která tuto aktivitu může doprovázet :o)
"Dokolečka dokola kobereček rozmotám, rozmotám si kobereček dokolečka dokola." toto stále zpívám do doby, kdy je koberec rozmotaný. Když dítě končí s rozmotáváním "pak ho dobře uhladím, ceduličkou označím".
Při zamotávání: "Dokolečka dokola kobereček zamotám, zamotám si kobereček dokolečka dokola." ...to se opakuje do doby, kdy je koberec zamotaný "Pak ho vezmu do ručiček, namísto ho uklidím".

Zuzka začala řešit i to, zda jí vychází okraj. Tady jí jsou 2 roky 4 měsíce.

   


1-10 of 21