Hrajeme si v Monte centru‎ > ‎Co se dělo‎ > ‎Archiv‎ > ‎2014‎ > ‎

Září

Rodina 29. září 2014

přidáno: 6. 10. 2014 12:52, autor: Jana Krejsova

                                                    Pondělí

Téma tohoto týdne je rodina, jak funguje, kdo v ní všechno je a jaké role může člověk zastávat. Ale jak to tak bývá, změna je život a přizpůsobit se patří k jeho radostem :o)

Děti si připravily úplně jiný program. Když jsme ráno dorazily do školky, začalo velké stavění restaurace. Proč tedy neumožnit všem se na tomto projektu podílet a užít si to. Rodinu jsme tedy odložily, na elipse jsme si zopakovaly pravidla, která jsou nutná uplatňovat v restauraci a pak se každý ujal nějaké role. 

Nejdříve jsme rozestavěly stolky, židličky, aby si hosté měli kam sednout. V kuchyni byl trošku zmatek, protože paní kuchařka, Eliška K., si nejdříve potřebovala ujasnit jídelníček a rozložení kuchyně. To je spousty práce, která se nemůže udělat jen tak. Číšníci, Eliška M. a Nina, už zatím chodily mezi hosty a nabízely pití. Několik dětí si chtělo objednat pivo, ale byly poučeny o nutnosti dozrát do plnoletosti, a dostaly limonádu. 
Nejčastěji se k jídlu objednávala pizza, špagety a lazaně. 

Ven jsme šly nakonec jen na zahrádku. Po obědě jsme tvořily barevné ulity. Fotky můžete vidět ve foto prezentaci.
                         
                                                        Úterý

Dnes jsem přišla do školky až po elipse, ale dozvěděla jsem se, že Nina přinesla draka, kterého chtěla pouštět. Bohužel dnes byl den úplně bez větru, takže na to nakonec vůbec nedošlo. Rozvinulo se však téma jak vzniká vítr. Škoda, že jsem tam nebyla, určitě bych se toho dost dozvěděla :o)

Dnes jsme opět pracovaly na pomůckách. Přikládám pár fotek, musím říct, že stavby byly opět úžasné :o)
                                                 
   







Odpoledne jsme se pak konečně dostaly k tématu rodiny, kdy jsme tvořily strom rodiny. 

                               Tvoření

Odpoledne při úklidu mi přišly na pomoc malý, zodpovědní pomocníci. Katka s Mikym se chopili koštěte a odvedly kus práce. Děkuji!





                                                                                                         Jana              



Podzim je tady - 4. týden září 2014

přidáno: 26. 9. 2014 16:13, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 1. 10. 2014 6:06 ]

Tento týden měl být ještě normalizační, ale protože v úterý byl první podzimní den, napadlo mě si  o něm trošku popovídat. 

Pondělí
Doma jsem pro děti připravila omalovánky se znaky podzimu a našla podzimní písničku, kterou si můžete doma také zazpívat. 


Po práci na pomůckách jsme šly na Hostibejk. I když se nám počasí už horší, alespoň co se teplot týče, tak se na hřiště bude chodit dál. V zimě nás budou čekat asi spíš procházky, např. na nádraží nebo na vyhlídku.
Po obědě jsme začaly zavařovat jablka...tedy tvořily jsme. Nakrájené jablko se namaluje barvou a pak obtiskuje na papír. A vznikne tak "zavařenina" :o)

   

  


Úterý
V úterý jsem měla chuť hrát na kytaru, a tak jsem si jí vzala u elipsy a začala na ní brnkat. Nějak se stalo, že jsem skončila u seznamování dětí s částmi kytary a nakonec si každý zkusil zahrát si na ní. Škoda jen, že je kytara tak velká. 

Po svačině jsme se sešly na elipse. Trvalo to ale opravdu dlouho a to čekání hodně dětí unavilo a otrávilo, takže chtěly odejít. Podařilo se nám tedy alespoň oslavit kryštůfkův svátek. Poté jsem nabídla, že ten kdo chce, může na elipse zůstat a zacvičíme si s básničkami. Byla to velká legrace a určitě to ještě budeme opakovat. 

Kačka a Adélka pracovaly dnes na písmenkách K, A, E a J. S pomocí jazykové komody, a puzzlů abecedy jsme si ukázaly a procvičily jak jaké písmenko vypadá. Na tabuli jsme pak tvořily duhová písmena (písmeno obtažené více barvami). 
Protože jsme všichni byly zaujati do práce, úplně jsme zapomněly jít ven. Nakonec se ale šlo po obědě, i když spáči šli o něco později.

Odpoledne si pak děti vytvořily loď. Kolem je oceán, ve kterém plavou žraloci a velryby. Pozor, ať vás nesežere žralok!



Středa

Ve středu jsem zastupovala Dennise. Původně jsem měla v plánu na děti mluvit od rána anglicky, ale nějak jsem na to pak zapomněla a mluvila v češtině. 

Dnes také přinesl Míša vydlabanou dýni, kterou dělali doma s tatínkem. Dýni jsme zapálily a krásně podzimně nám ozdobila elipsu. Zeptala jsem se dětí, zda by chtěly, abych na ně mluvila anglicky jako Dennis, všichni nadšeně souhlasily. Musím říct, že jsem se snažila, aby mi co nejvíce rozumněly, a tak jsem k řeči zapojila i ruce a znakování, naznačování a jiné neverbální dovednosti. Byla to velká legrace. 

A protože jsme měly v plánu jít ven na dolní hřiště, vynechaly jsme práci na pomůckách, a rovnou se šly oblékat. Tentokrát jsme ale šly na hřiště v sídlišti Kochmanka. 

Děti začaly pracovat na pomůckách až po obědě.



Čtvrtek

Dnes jsem připravila téma "Co si na podzim oblékáme". Ve třídě je krásná pomůcka, na kterou děti mohou vrstvit různé druhy oděvů. Myslela jsem, že stihneme ještě vybrat správné cedulky s oblečením do šatny, zazvonil zvonek a - přišel kouzelník!

Tak jsme rychle předělaly jídelnu na divadlo, židličky srovnaly do řad a děti už řádně seděly. Pan kouzelník nebyl ještě zcela hotov a připraven, ale děti se nechtěly z divadla vzdálit. 
Když kouzelník začal, představil se a řekl, že rád spolupracuje s diváky a hned si k sobě pozval Mikyho, aby mu asistoval. Z Mikyho se stal tedy asistent kouzel, dostal zlatý klobouk a pak začaly čáry máry s pytlíkem a kuličkou. Kouzelník si pak zavolal ještě další asistenty, ale ukázal také kouzla, která provázela pouze hudba. Nejlepší kouzlo (usuzuji, že bylo nejlepší, protože divadlem při něm užasle zaznělo "ach"), bylo kouzlo, kdy kouzelík proměnil papírového ptáčka v hrdličku. 
Na konci představení kouzelník řekl, že bude vytvářet z balónků zvířátka a meče (byla mi položena otázka, zda jsou meče povoleny...zeptala jsem se dětí, zda co chtějí vytvořit, všichni se shodly na zvířátkách). Kouzelník se asi trošku divil a začal se divit víc, když si děti začaly svobodně vybírat a říkat barvy, které jejich zvířátko mělo mít. Dal mi tedy balónky, aby si děti mohly sami vybrat. Spokojenost byla veliká. Pár balónků prasko, ale to je přirozený důsledek. Děti to nesly celkem statečně :o)
Eliška se kouzelníka zeptala jak dokázal proměnit papírového ptáčka v hrdličku. Nakonec si hrdličku Natálku mohly podržet. Ti co chtěly, jsem vyfotila. 


Nějak mi nejde vložit fotoalbum s představením kouzelníka. Určitě se tak stane, až bude doma moje IT podpora :o)). Díky za trpělivost!

      
                                         

    


A nakonec...

Zapomněla jsem napsat, že jsme udělaly anketu, kde jsme se ptaly, co by děti se chtěly dozvědět a rády dělaly. Některá témata už byla naplánována, např:
- Dinosauři, jak se vyrábí dinosaurus (tak nevím, zda je myšleno jak vznikl nebo jak se vyrábí figurka, ale     každopádně si o dinosaurech budeme vyprávět po novém roce).
Mezi nové témata, která dále děti požadují a ještě nejsou v kalendáři patří:
- Jak vznikla planeta, jak svítí slunce, jak zanikne hvězda a co se s ní stane
- Jak se vyrábí auto
- Jak se narodí živý medvěd
- Dopravní značky

                                                                                                                    Jana

Pravidla - 3. týden září 2014

přidáno: 21. 9. 2014 12:25, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 1. 10. 2014 6:11 ]

Stále se normalizujeme. Toto pondělí jsme opět mluvily o tichu. Zopakovaly jsme si, co ticho je a co je hluk. A při té příležitosti jsme si zahrály hru na ticho. Odešla jsem do druhé části třídy a postupně šeptem volala jména dětí, které ke mě přicházely tak tiše jak to jen šlo. Myslím, že nás bylo kolem 15. Umíte si představit co to je, vydržet tu dobu, než přejde 15 dětí z jedné části do druhé, a být potichu? Bylo to opravdu dlouhé a děti to zvládly. 
Pokaždé po elipse zařazuji práci na pomůckách. Některé děti si najdou práci sami, některé bloumají. Snažím se jim pak představit pomůcku, která by je mohla bavit, zaujmout. Zatím jsme začaly s 1/2 hodinou, občas si to prodloužíme, protože děti jsou opravdu do práce ponořené. 
Následovala vycházka na Hostibejk. Nina chtěla jít na dolní hřiště, dříve dopravní. To bychom ale časově nezvládly, a tak jsme to odložily na úterý. 
Odpoledne jsme provlékaly bavlnu papírem a nakonec vzniklé obrazce vybarvily. Zapomněla jsem to bohužel nafotit. 



V úterý jsme si rychle zopakovaly pravidla, chvilka na pomůckách a pak hurá na dolní hřiště. Děti se těšily asi nejvíce na lanovku. Na hřišti ale byla školka, která sídlí hned v jeho blízkosti, a tak (po diskuzi s pí učitelkami) jsme zůstaly pouze na určité části.
Cestou zpátky jsme ale probíraly dopravní značky, říkaly si, co která znamená. Také jsme měly štěstí pozorovat práci popelářů, to byla podívaná. Eliška poznamenala: "Ten pán to s tou popelnicí ale umí...jak jí točí, teda!" :o)

Ve čtvrtek pak byla na programu narozeninová elipsa Elišky K. Ve středu jí bylo 6 let. Eliška se dlouho rozmýšlela, zda se dá nebo nedá obkreslit, nakonec ale nechtěla. 
Stejně jako u Zuzky jsem začala vyprávět, o tom, jak byla Eliška v bříšku, jak tam rostla a nakonec se rozhodla narodit. Eliška souhlasila, že proleze tunelem. Narodila se a měla možnost opět spočinout v náruči maminky, která se na ní moc těšila. 
Elišce jsem připravila knížku, kterou jí vedu od narození. Pyšně ukazovala fotky svým kamarádům a já z knížky četla co Eliška v určitém věku dělala. Zdálo se, že děti to baví. Nakonec jsme jí zazpívaly a popřály. 

Pokud se rozhodnete být přítomni narozeninové elipse svého dítěte, bude to pro něj i pro nás velký zážitek. Nikdo jiný než rodič neumí vyprávět a vypovědět jak dítě kopalo v maminčině břiše, jak vypadalo když se narodilo atd. Krom toho se děti rády pochlubí svými fotkami, takže vřele doporučuji nějaké přinést. Dny jsou sice už rozvrženy, ale pokud by se vám hodil jiný termín, lze ho upravit, stačí se jen domluvit :o)

Jana
Narozeninová elipsa - Eliška K.


Tvoření


Pravidla - 2. týden září 2014

přidáno: 9. 9. 2014 13:27, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 9. 9. 2014 13:27 ]

Tento týden probíráme pravidla. V pondělí jsme si na elipse posílaly klubíčko, každý mohl říct pravidlo, které ve školce dodržujeme. Poté jsme šly ven, chceme ještě využít krásného počasí. Odpoledne při svačině jsme si zkusily, co je to minuta. Jaké to asi je být minutu potichu? Je to dlouho, vydržíme to? Bylo to moc zajímavé a mě hned napadla myšlenka na druhý den. Eliška si dala bobříka mlčení na celých pět minut a byla na to hrdá. Ještě že umí znakovat, jinak by to asi nevydržela :o)).

V úterý jsme pak opět opakovaly pravidla, tentokrát už jen s kamínkem. Připomenula jsem pravidlo "Mluvíme na sebe příjemným a tichým hlasem." Začaly jsme se bavit o tichu, co je to? Trošku jsem to přehnala s hlučností a Max se okamžitě ozval: "No to tedy nebyl vůbec příjemný hlas!" :o) A pak jsme si opět daly minutu ticha. Při chození po elispe jsme se snažily být potichu jak to jen šlo, ale pak přišla změna. Úkol zněl "dupejte!" :o). Do školky chodí ted i moje Zuzka, k pohybu dupání patří i výskot, takže to byl opravdu hluk, protože ostatní děti se přidaly. 

Na pomůckách jsme pracovaly o trošku déle, a tak nám zbyl jen malý čas na to jít ven. Ale nakonec jsme šly. Každopádně čas strávený na pomůckách stál za to. Ema začala opisovat a vyžaduje si psaná slova, kde může procvičit písmenka. Je ne to opravdu hrdá :o). Max s Matýskem si dlouho povídali o vesmíru. Pak jsem je přizvala ke stavbám s růžovou věží. Dala jsem jim karty, kde stavbu měli napodobit. Byli oba nadšení. Emě jsem nabídla hnědé schody a postavila tohle...

  


Eliška si od rána připravovala tvoření, některé děti se k ní přidaly, a tak nakonec vytvořily postavičky na špejlích. Eliška chtěla hrát divadlo, ale otázka byla kdy. Nakonec jsme se domluvily, že divadlo bude po obědě před spaním. Bylo o králi a královně, kteří si moc přáli kočku. Služebná jim jednu přinesla, ale kočka byla zvláštní...byla opravdu hodně vysoká, vyšší než král a královna. No a pak k tomu ještě přiletěl drak. Děti se smály, řechtaly, všechny byly spokojené. 

Mezi nováčky patří i Vojta, který byl dnes poprvé ve školce až do druhé svačiny. Byl zklamaný, že maminka nepřišla po obědě, lehl si do postýlky a věřte, nevěřte v tom velkém řehotu usnul. Klobouk dolů...je opravdu pravda co nám říkala Lucie Dobešová na Respektování "Ten kdo potřebuje spát, usne. Takže není důvod děti nutit k odpolednímu spánku." :o)




Měsíc normalizace - září 2014

přidáno: 9. 9. 2014 12:59, autor: Jana Krejsova   [ aktualizováno 21. 9. 2014 13:17 ]

Měsíc září je o zvykání si ve školce. Pro někoho je to již známé prostředí, ale pro jiného je nové a je složité se v něm vyznat a zvyknout si. Krom toho musí ještě překonat stesk po svém nejbližším okolí, a to je hodně těžké. Proto věnujeme v září hodně energie do harmonizace programu, pravidel a jejich dodržování. 

Náš program je asi takový: ráno se nasvačíme, pak se sejdeme na elipse. V pondělí je elipsa obvykle delší, představujeme si nové téma, na kterém budeme pracovat daný týden. Pokud zbyde čas, jdeme pracovat na pomůcky, pokud ne, jde se rovnou ven. Před 12. hodinou se vracíme zpět do školky a máme oběd. Pak je odpočinek a "volná" zábava, kdy se děti věnují hře s kamarády nebo pracují na pomůckách. 

Tento měsíc by neměl být měsíc změn, spíš opakování denního režimu a pravidel. 

V říjnu pak přijdou nové změny, protože děti budou moci docházet na kroužky, které pro ně ve školce pořádáme. 

A tady jsou nějaké fotky z prvního týden v září :o)

    


Jana

1-5 of 5